Chatbots zijn een geweldige manier om personages tot leven brengen. Ze creëren een natuurlijke en meeslepende ervaringen voor zowel volwassenen als kinderen. Met een intelligente chatbot kunnen kinderen effectief het gevoel krijgen dat ze met hun favoriete personages of merkmascottes converseren.
Het ontwerpen van de UX (User eXperience – gebruikservaring) voor kinderen heeft een aantal unieke uitdagingen. We moeten rekening houden met het leesniveau, emotionele grenzen, privacy en kindveiligheid.
Omdat je chatbot zich richt op een “klein” publiek, is het zeer belangrijk dat ie er levensecht en/of geloofwaardig uitziet. Naast een boeiende taal moet ie ook een herkenbare naam en een visueel aantrekkelijke avatar hebben. De associate met de persoonlijkheid van het kind is hierbij de sleutel.


Korte zinnen en een éénvoudig taalgebruik spreekt kinderen aan. Naast meer moeite met lezen is er ook de zeer korte aandachtsspanne. Het gebruik van een aanvullende visuele taal zoals emoji’s en afbeeldingen is dan ook aangewezen.
Tina de T. Rex – Ontwikkeld voor National Geographic Kids is een schoolvoorbeeld van een typische kid chatbot. Dit spraakzaam prehistorisch roofdier vertelt de kinderen feiten overgoten met een humoristische filter. Vragen naar het dieet van een T-rex kan emoties en angsten opwekken zonder deze filter.
Zelf een chatbot ontwerpen?
Houd je chatbot eenvoudig! Geef suggesties zodoende je het gesprek kunt sturen. Kinderen kunnen gefrustreerd raken als de ervaring te verwarrend wordt of niet de gewenste antwoorden oplevert. Door een goede begeleide ervaring, kunnen we de inspanning van de gebruiker beperken en het succes verhogen. Kinderen kunnen ook gevoeliger zijn voor hoe zij uw chatbot waarnemen. In sommige gevallen lijkt het personage levensecht. Uw bot en uw script moeten daarom de gebruiker en deontologie 100% respecteren.