Jongeren en kinderen met autisme spectrum stoornis (ASS) bezitten van nature de kwaliteiten om uitstekende softwareontwikkelaars te worden. Hun logisch denkvermogen, voorspelbaarheid, nood aan structuur en visuele leercapaciteit zijn verrassend anders dan “normale” studenten.

Autistische kinderen hebben meestal een meer dominante linkerkant van de hersenen. Ze voelen zich aangetrokken tot vaardigheden die precisie en herhaling vereisen. Mensen met autisme waarderen de verhoogde controle over hun interacties. Het verwerken van informatie en het werken met voorspelbare resultaten, heeft een positieve invloed op iedereen met ASS.

Leren programmeren en het leren begrijpen van de code mechanismen, maakt de weg vrij voor prettige sociale interacties en helpt hun om zich beter aan te passen aan de maatschappij. Het wordt meer en meer een uitlaatklep waarin autistische jongeren en kinderen kunnen schitteren.

De volgende punten benadrukken de voordelen om te leren programmeren voor jongeren en kinderen met ASS:

  • Grotere kans op de arbeidsmarkt aangezien de vraag het aanbod zal blijven overtreffen
  • Programmeer skills zal hen helpen om andere moderne technologieën beter te begrijpen
  • Stimuleren van probleemoplossend vermogen en logische denken
  • Verbetering in sociale interacties door het vele teamwerk (ijsbreker)
  • Stimuleren van het zelfvertrouwen door tastbaar resultaat
  • Overwinnen van obstakels door falen en debuggen van de code
  • Een creativiteitsboost door delen en feedback
  • Instant resultaten door korte mijlpalen in het ontwikkelingstraject

Jongeren en jongvolwassenen met ASS

Autisme Leeft gelooft in de krachten van mensen met ASS en in een samenleving die iedereen gelijke kansen biedt. Jongeren en jongvolwassenen met ASS en randnormale begaafdheid, van 12 tot 16 jaar leren de basis van programmalogica en gaan aan de slag met javascript…