Nog vóór AR (augmented Reality), VR (virtual Reality) en AI (Artificial Intelligence) wordt audio/voice de volgende belangrijkste platform verschuiving.

Podcasting en de opkomst van Alexa, siri en google home/assistant worden reeds intensief gebruikt bij de “early adopters”. In de afgelopen 24-36 maanden hebben ook meer en meer particulieren en ict-analfabeten de voordelen ontdekt van voice.

In onze drukke en hectische maatschappij neemt de waarde van snelheid toe. Het bewijs zit in het gedrag. Consumptie hulpmiddelen zijn nu draagbaar. Dat is de reden waarom we meer content consumeren dan ooit. Walkmans waren 35 jaar geleden ook draagbaar. Wat oud is, wordt altijd weer nieuw. Het is echt zo simpel. Podcasts en audio series van vandaag zijn de AM/FM van gisteren. Het enige wat veranderd, is het platform. Vandaag hebben we Soundcloud, Spotify, iTunes, Streaming Radio en duizenden andere concurrenten die strijden om onze aandacht.

Onze smartphone heeft de de media consumptie reset knop geactiveerd en veranderde alle regels.

Meer 16-30-jarigen luisteren naar podcasts in plaats van muziek tijdens hun woon-werkverkeer omdat dit hen tijd bespaart. Ze leren bv tijdens de “dode momenten”. Snelheid en automatisatie is wat mensen waarderen.

Hetzelfde geldt voor de digitale assistenten. Het gebruik van natuurlijke taal om te communiceren met onze apparaten zal onze wereld veranderen. Google geeft aan dat één op de vijf zoekopdrachten via spraak wordt uitgevoerd. Als dat geen indicatie is van de opkomst van audio en voice…

Vergeet ook niet dat audio en voice verreweg de meest natuurlijke interfaces zijn om te communiceren. Praten en luisteren is de eerste vaardigheid die we aanleren. Als developers zouden we nu meer dan ooit moeten experimenteren met Google Home, Alexa en Siri.

Weerbericht:
Alexa/Google Assistant/Siri: 2sec
Traditioneel: 6sec

Alarm instellen:
Alexa/Google Assistant/Siri: 3sec
Traditioneel: 10sec

Afspraak maken bij de kapper: 3sec
Traditioneel: 4min

etc…