Het lesgeven aan tieners is een uitdaging. Visuele feedback van Scratch of Code.org – het populaire block programmeren van de jongere kinderen – kan ze niet langer boeien. Tieners geven duidelijk aan dat ze dit kinderachtig vinden.

In de plaats daarvan willen tieners iets tastbaar bouwen dat ze kunnen laten zien. Het bouwen van een echte smartphone-app, hun eigen website of het hacken van een systeem. Maar hoe kun je deze jonge adolescenten – die net komen van Scratch-oefeningen – voldoende know-how en motivatie bijbrengen?

Tieners hebben zeer hoge verwachtingen

Tieners absorberen nieuwe technologie├źn als droge sponzen. In hun habitat is het cool om de nieuwste trends te volgen. Ze maken gebruik van de nieuwste hippe apps voor dat de andere generaties of de mainstream media hier weet van hebben. Cool is belangrijk en ze moeten dit met hun vrienden kunnen delen.

Leren hacken blijkt de ideale start

Tieners zijn verzot op deze oefening. Ze voelen zich als een Mission Impossible spion en proberen de mazen in het net te vinden dewelke ze kunnen (mis)(ge)bruiken. Onbewust worden ze bestookt met programmeerprincipes en omgevingen zonder dat verveling toeslaat.

Competitie als leermiddel

Ten slotte weten we dat tieners behoorlijk competitief zijn. ze houden van oefeningen en uitdagingen die hen onmiddellijk voorzien van een score die ze kunnen vergelijken met hun leeftijdsgenoten. Erkenning en glorie zijn hierbij ontzettend belangrijk.

Laat uw innerlijke hacker los en start to code

zou de ideale slogan zijn op een sensibilisatie affiche. Sensibilisatie blijft belangrijk gezien het nijpend tekort aan softwareontwikkelaars! Tips altijd welkom op info@hellocode.be of via onze facebook pagina!